Сторінки

неділя, 25 січня 2009 р.

Заради короткої миті свободи слова

Ніла ЗБОРОВСЬКА

ЗАРАДИ КОРОТКОЇ МИТІ СВОБОДИ СЛОВА
Сторінками сучасної авангадрової прози

[…] У сучасному літературному процесі умовно можна виді-лити такі позиції, як аван-гардна, яскраво представлена у творах Б. Жолдака, В. Діб-рови, Ю. Винничука, Ю. Андруховича; постмодерна – у творах К. Москальця, О. Лишеги, Ю. Ґудзя та ін.; екзистенційно-матеріалістична, ви-явлена в романах Є. Пашковського. Спробую предста-вити ці та інші позиції. […]
[…] «Текст-око» (вислів Ю. Тетянича) Є. Пашковського по-будований на різних способах бачення, схопления скороминуЩОСТІ речей. Тому деталь стає основним конструктивним елементом структури твору, сти-льовою домінантою, що покли-кана виразити ліричну цінність предметного світу. […]
[…] Не можна не відзначити ще одну тенденцію у сучасній прозі. Такі твори, як «Вибра-ні концерти», «Куди мені по-дітися» К. Москальця, «Лю-дина у просторі» О. Лишеги. «Колискова для самогубців» Ю. Ґудзя («Світо-вид», 1992, № 4), перебувають під впли-вом постмодерного розуміння творчості як безконечного переписування тексту, яким, є на-вколишній світ. «Якби отак легко й безнадійно перетвори-ти свій текст у завіконний листопад, – мріє герой по-вісті Ю. Ґудзя, – щоб незлі-ченні і майже невагомі частки позбулися на короткий час власної безпритульності й не залишилися за межами збере-женої скриптором розповіді...». У цьому аспекті можна роз-глядати таку стильову особ-ливість окремих творів, як му-зикальність, або ж точніше — авторську скерованість свого твору в контексті музики (див., наприклад, «Пісні Бітлз» В. Діброви). Прирівнюючи літе-ратурний твір до музичного, письменник прагне виразити, таким чином, його суть як пар-титури тексту, що потребує виконання. […]

Зборовська Н. Заради короткої миті свободи слова. Сторінками сучасної авангадрової прози [уривки] // Літературна Україна, 11 лютого 1993. – С.5

Немає коментарів:

Дописати коментар