Моє фото
Юрій Петрович Ґудзь (1.VII.1956 – 20.II.2002) – поет, прозаїк, драматург, есеїст, публіцист, художник, філософ. Народився в с. Немильня Новоград-Волинського району на Житомирщині, помер у повних сорок п’ять років за трагічних і нез’ясованих обставин у Житомирі. Літературні псевдоніми Юрій Тетянич, Хома Брут, Хома (Іван) Брус. Член НСПУ (Житомир, 1991) та АУП (Київ). Багато подорожував, вів аскетичний спосіб життя, сповідував філософію летризму, макото, ісихазму. Засновник «Української Реконкісти». Автор поетичних книжок «Postscriptum до мовчання» (Торонто: Бескид, 1990), «Маленький концерт для самотнього хронопа» (Київ: Молодь, 1991), «Боротьба з хворим янголом» (Київ: Голос громадянина, 1997), романів «Не-Ми» та «Ісихія» (Кур’єр Кривбасу, 1998. – N6, 7, 2000. – N8,12; 2001. – N6.), книг прози «Замовляння невидимих крил» (Тернопіль: Джура, 2001), «Барикади на Хресті» (Тернопіль: Джура, 2009), «Набережна під скелями» (Житомир: Рута, 2012), «Barykady na Krzyżu» (Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie, 2014). Про автора: Невимовне. Життя і творчість Юрка Ґудзя: рецензії, статті, спогади, поезії, листи (Житомир: Братство Юрка Ґудзя, 2012).

понеділок, 1 червня 2009 р.

Юрко Ґудзь. Вечірні варіації на теми ранкової світлини. Вірші, що не були друкованими в збірках Юрка Ґудзя

Вірші, що були опубліковані на сайті "Сот" ніде в офіційно виданих збірках не публікувались: "А. сніжини-мурашини із розворушених ...",  "Спершу...",  "Колись, в тій кімнаті, в тім домі...,  Фрески чужого дитинства, Східці вглиб падолисту, окрім віршу "Які небеса цього літа...". Зберігаємо і примножуємо пам’ять!!! (Олег Левченко)

ВЕЧІРНІ ВАРІАЦІЇ НА ТЕМИ РАНКОВОЇ СВІТЛИНИ


* * *
епіграф з А.П.Ч.:
"сад цвіте білий-білий,
а за вікном падає сніг…"
А. сніжини-мурашини із розворушених
глибин --
пожива глиняної пташки
В. мурашки світла -- обрис Тіла
й моя жага-мурахоїд
С. і світло розвидняє смерть
і наосонні -- теплі нори --
таємний дотик сон-трави
D. і тіло -- тло для того світу
моя душа -- на острів-епідерміс
Твого (ого!)леного ліктя
Е. … моя душа -- на тепле підвоконня ліктя
Тобі (доба ще третього тисячоніччя)
крилом зотлілого метелика
присяде
"Ніч осипається… На пальцях --
сіль і кмин…"

P. S. …А за вікном небесний попіл
так безшелесно і невпинно
витворює невидимий собор двох тіл --
ще нероз’єднаних, хоча й згорілих…
* * *

Спершу
літери-дотики-відбитки, від(печатки)
пташиних кігтів на білій поверхні
сторінки,
вирваної зі шкільного зошита
нашого спільного часу;
гієрогліфи невидимого звуку
відлуння голосу, збережені
каліграфічно,
ранковий туск ще теплого тиску.
А згодом -- щось схоже на дитячий малюнок: високий будинок, чомусь без жодного вікна, ледь прочинені двері й надпис: "Дім у которому живе щастя" Вгорі над ним чиясь не зовсім тверда рука у-віко-вічнила
(увікопомнила?)
миттєвий дотик вологого Равлика
до крила Птахи.

А ще вище -- назва невидимої країни,
В якій замість літери "ї" -- часопростір
означений крапками, візуальна цитація
мого улюбленого (колись)
рядка із янгола (Целана):
"Тепер іде, мамо, сніг на Україні…"
* * *

Колись, в тій кімнаті, в тім домі,
в тій країні, засипаній білим попелом
теплого снігу
ми прокинемось рано-вранці… Але
ще треба встигнути
впустити в той малюнок
пошуми крил
і туркотінням голодних (на кохання?) птахів
й моє прохання до Тебе:

не розплющуй очей,
не рознімай повік: чуєш,
як вуста, вже відокремлені од мого тіла,
Твоїх торкаються вологих і тремких
пелюсток
і проникають вглиб
таємно-темних лабіринтів,
щоб десь на злеті вибухніти Світлом,

й за мить до щезнення
всього малюнка
почути тихий голос
за стіною:

"Якщо йти схилом до Гори тієї,
то врешті-решт побачиш море…"
ФРЕСКИ ЧУЖОГО ДИТИНСТВА


вода
вода
вода
вата
вата
вата
вона
вона
вона

сніг
вогонь

…Н е в е л и к а х а т н я р о с л и н а,
щ о к в і т н е б і л и м ц в і т о м -- Н Е Т Р О Н Ь,
П А Х Н О Ч О К…

латка
латка
латка
лататтє
лататтє
сон

сльози

… Ж і н к а, я к а р о з л у ч и л а с я
з ч о л о в і к о м, -- Б Е З И М Е Н К А…

СХІДЦІ ВГЛИБ ПАДОЛИСТУ

ранок мокрої осені
ай
продірявлена чаша тепла
зменшення зтоншення
світла твого

ранок ранами заростає
у кімнаті прощань
марні пошуки втілення
тіні
без світла твого

ранок плямами крові
плямкає
на холодних раменах
кровотечами з горла
на перервах
шкільних

білий хлопчик
серце суцільне без слів
бавиться листям
з чорних долонь
з ваших облич
облетілим

ранок лейкозної осені
край
збожеволілих свідків
без слів
в ньому діти
мої
храми білої крові
* * *

ЯКІ НЕБЕСА ЦЬОГО ЛІТА: г о р і л и, л е т і л и,
в о л а л и, п а л а л и, з г а с а л и, д и м і л и . . .
ТАК. О с е н ь ї х щ е з л а. І я з а б у в, ЩО
я з а б у в. І т и з а б у л а, щ о Я з а б у в . . .
Т і л ь к и н е б о н а с н е з а б у л о. Тільки
г о л о с (без тіла) малої Л о л і т и к р і з ь ВУХО
с т а р о г о г л с о л а л і й н и к а в с е п о в --
т о р ю є, з у б р и т ь н а п а м’ я т ь
д о м а ш н є з а в д а н н я з е м н о г о Т І Л А :
я к і н е б е с а ц ь о г о л і т а
я к і н е б е с а ц ь о г о л і т а
я к і
н е б е с а
ц ь о г о
л і т а . . .

Джерело: Ґудзь Ю. "А. сніжини-мурашини із розворушених ...",  "Спершу...",  "Колись, в тій кімнаті, в тім домі...,  Фрески чужого дитинства, Східці вглиб падолисту,  "Які небеса цього літа..." // http://www.sotyjornal.narod.ru/soty3/lit/gudz.html#2

Немає коментарів:

Дописати коментар